طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

    • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    • ساعت : ۱۹:۰۰
    • تعداد نظرها : 0
    • تعداد بازدید : ۷۶۹۵
  • این مطلب پسندیدم: ۱
  • انتشار این مطلب:

دوستان عزیز سلام

امروز میخواهیم درباره طراحی جلد کتاب و صفحات داخلی کتاب آموزش بدهیم . و نمونه هایی از آثار برجسته جهانی در طراحی کتاب را نشان شما بدهیم .

همیشه بهتر است طراحی جلد کتاب به صورت مجزا و مستقل از صفحات داخلی و در یک فایل جدا در ایندیزاین انجام شود. این موضوع به این دلیل است که نه تنها شیوه‌ی چاپ جلد کتاب متفاوت است (چون جنس کاغذ برای جلد همیشه مرغوب‌تر و سنگین‌تر است)، بلکه موضوع «عطف» (یعنی همان فاصله‌ای که بین جلد رو و جلد پشت قرار دارد) هم در میان است. بنابراین بهتر است که طراحی جلد کتاب را در یک فایل جداگانه انجام دهید.

قدم اول: در ابتدا باید بدانید که اندازه‌ی کتابی که می‌خواهید طراحی کنید، دقیقا چقدر است. معمولا این اندازه برای کتاب‌های رمان 6 اینچ در 9 اینچ است. در این آموزش هم ما همین اندازه را در نظر می‌گیریم. به محض اینکه اندازه‌ی کتاب را دانستید، کافیست عرض آن را دو برابر کنید تا اندازه‌ی فایلی که قرار است برای طراحی جلد در ایندیزاین ایجاد کنید، بدست آید (چون قرار است طراحی جلد رو و جلد پشت کتاب را کنار هم انجام دهیم.)

قدم دوم: علاوه بر اندازه‌ی کتاب، باید بدانید مجموع تعداد صفحات کتاب چقدر است. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید اندازه‌ی عطف را بدست آورید. یک فرمول ساده برای این محاسبه وجود دارد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم:

اگر تعداد صفحات کتاب را بر عدد PPI تقسیم کنید، اندازه‌ی عطف کتاب به دست می‌آید.

حتما این سوال برای شما پیش می‌آید که عدد PPI چیست؟ PPI مخفف Pages Per Inch یا تعداد صفحات در هر اینچ است. این عدد به نوع کاغذی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد و می‌توانید آن را از پرینترتان (یا چاپخانه) پیدا کنید.

بگذارید با یک مثال این فرمول را برایتان شفاف‌تر کنیم: فرض کنید قرار است برای یک کتاب 150 صفحه‌ای، اندازه‌ی عطف را بدست بیاورید. نوع چاپ شما اُفست است و عدد PPI برای نوع کاغذ شما 300 است. بنابراین 150/300 یا 0.5 اینچ، اندازه‌ی عطف این کتاب است.

یک نکته‌ی مهم اینکه اگر جلد کتاب شما ضخیم است، مقدار ضخامت جلد از هر دو طرف را باید به اندازه‌ی عطف اضافه کنید.

قدم سوم: کار طراحی کتاب را می‌توانید با هر نسخه‌ای از نرم‌افزار ایندیزاین انجام دهید. نرم‌افزار را باز کنید. و به مسیر  File > New > New Document بروید. طبق آنچه پیش‌تر اشاره کردیم، اندازه‌ی کتابی که می‌خواهیم طراحی کنیم، 6 اینچ در 9 اینچ و تعداد صفحات آن 150 است.

  • برای عرض مقدار 12.5 (عرض جلد رو+عرض جلد پشت+اندازه‌ی عطف) و برای ارتفاع مقدار 9 را وارد می‌کنیم.
  • مطمئن شوید که حتما Intent روی Print تنظیم شده باشد.
  • گفتیم طراحی جلد را باید جداگانه انجام دهیم. بنابراین در مقابل Number of Paged یا تعداد صفحات، عدد 1 را وارد کنید.
  • حتما تیک را از مقابل Facing Page بردارید.
  • به مقادیر Culumns و Margins دست نزنید.
  • مقدار Bleed را برای هر چهار جهت 0.125 اینچ بگذارید.

در نهایت OK کنید.

قدم چهارم: می‌بینید که یک صفحه‌ی سفید رنگ در مقابل شما ظاهر شده است. حالا باید از خطوط راهنما کمک بگیرید و محل عطف را با این خطوط راهنما تعیین کنید. افرادی که با فتوشاپ کار کرده‌اند می‌دانند که با فشردن کلیدهای Ctrl+R، خط‌کش در این نرم‌افزار ظاهر می‌شود. در ایندیزاین هم دقیقا همینطور است. بنابراین کلیدهای Ctrl+R را فشار دهید. اگر موس را روی خط کش ببرید، کلیک کنید و سپس به درون صفحه درگ کنید، یک خط راهنما به صفحه‌ی شما اضافه می‌شود. می‌توانید این کار را برای خط‌کش افقی و عمودی انجام دهید و خطوط راهنمای عمودی و افقی را به محیط کار خود اضافه کنید. ما در اینجا یک خط راهنمای عمودی را به سندمان اضافه کرده‌ایم.

طراحان از راه‌های مختلفی برای تعیین فضای عطف استفاده می‌کنند اما ساده‎‌ترین راه این است که مرکز سند خود را مشخص کنید. بدین منظور در قسمت تنظیمات بالای نرم‌افزار برای X عدد 6.25 (نصف 12.5) را وارد کنید. با انجام این کار، خط راهنمای شما درست در وسط سند قرار می‌گیرد.

قسمت سمت راست مربوط به جلد رو و قسمت سمت چپ مربوط به جلد پشت کتاب است.

اکنون دو خط راهنمای دیگر به صفحه بیاورید. این خطوط را قرار است در سمت راست و چپ خط راهنمای اول قرار دهیم. برای یکی از راهنماها مقدار X را 6 و برای دیگری 6.5 در نظر بگیرید. خطوط راهنمای شما باید در وضعیتی مطابق تصویر زیر قرار گرفته باشند. حالا می‌توانید روی خط راهنمای وسط سند کلیک کنید و سپس کلید Delete از صفحه کلید را بفشارید تا این خط حذف شود. چون دیگر نیازی به آن نداریم.

قالب کلی جلد کتاب شما آماده است. می‌توانید آن را ذخیر کنید (کلیدهای Ctrl+S) تا هر موقع به طراحی جلد یک کتاب نیاز داشتید، از آن استفاده کنید و طرح خود را روی آن پیاده‌سازی کنید.

طراحی صفحات داخلی کتاب

بعد از طراحی جلد، نوبت طراحی صفحات داخلی است. باید از مسیر File > New > New Document یک سند جدید باز کنید و در پنجره‌ی تنظیمات، این موارد را رعایت کنید:

  • برای عرض مقدار 6 اینچ و برای ارتفاع مقدار 9 اینچ را وارد می‌کنیم (همانطور که می‌دانید برای صفحات داخلی نیازی نیست عطف تعریف کنیم. فقط کافیست هر صفحه را بصورت مجزا طراحی کنیم. بنابراین عدد 6 اینچ را برای عرض در گرفتیم.)
  • مطمئن شوید که حتما Intent روی Print تنظیم شده باشد.
  • در مقابل Number of Paged یا تعداد صفحات، عدد 150 را وارد کنید.
  • حتما در مقابل Facing Page تیک بگذارید.
  • به مقادیر Culumns و Margins دست نزنید.
  • مقدار Bleed را برای هر چهار جهت 0.125 اینچ بگذارید ( Bleed همان خط تیغ است. کتاب‌های رمان به Bleed احتیاج ندارند اما کتاب‌های تصویری و آموزشی به مقدار 0.125 اینچ خط تیغ نیاز دارند. در مجموع قرار دادن 0.125 اینچ خط تیغ هیچ ضرری ندارد و در کل پیشنهاد می‌کنیم این مقدار را برای همه‌ی کتاب‌ها لحاظ کنید.)

در نهایت OK کنید.

حالا می‌توانید این صفحات داخلی را ذخیره کنید. بدین منظور کلیدهای Ctrl+S را بفشارید. تمپلیت یا قالب صفحات داخلی کتاب شما آماده است و آن را ذخیره کرده‌اید. می‌توانید زمان طراحی هر کتابی از آن بهره بگیرید.

تنظیمات صفحات آغازین کتاب

شماره‌گذاری صفحات کتاب در بسیار از کتب، از همان صفحه‌ی اول شروع نمی‌شود. معمولا دو یا سه صفحه پیش از شماره‌گذاری در کتاب وجود دارد. شما می‌توانید این صفحاتِ بدون شماره‌ی آغازی را در سندی جدید و بصورت جداگانه طراحی کنید و یا اینکه می‌توانید طراحی آن‌ها را از طریق پنل Pages که در ادامه توضیح می‌دهیم، انجام دهید.

قدم اول: به مسیر Windows > Pages بروید و در پنل ظاهر شده، رویِ فلش کوچک در بالا و سمت راست این پنل کلیک کنید. سپس گزینه‌ی Numbering & Section Options را برگزینید. این پنجره امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید صفحه‌بندی را مطابق میل خود انجام دهید

قدم دوم: در این پنجره بصورت پیش‌فرض Automatic Page Numbering انتخاب شده است. به این معناست که برنامه، عدد 1 را برای صفحه اول در نظر می‌گیرد. اما مثلا اگر شما می‌خواهید که شماره صفحه‌ی 1 روی پنجمین صفحه از سند شما قرار بگیرد، ابتدا از قسمت Page Palette در محیط نرم‌افزار، پنجمین صفحه را با کلیک کردن انتخاب کنید و بعد در پنجر‌ی مربوط به تنظیمات صفحات، در مقابل Page Numbering at عدد 1 را وارد کنید. خواهید دید که شماره صفحات 1 تا 4 به همان صورت می‌ماند اما شماره‌ی پنجمین صفحه، 1 است.

مواقعی هم هست که شما مایل نیستید که شماره‌گذاری صفحات اولتان به صورت عددی باشد. برای حل مسئله باید در قسمت Page Palette در حالیکه کلید Shift را پائین نگه داشته‌اید، روی صفحات 1، 2، 3، 4 کلیک کنید و دوباره به قسمت تنظیمات شماره صفحات یعنی Numbering & Section Options بروید و Style را به دلخواه خود به اعداد یونانی یا حروف انگلیسی یا غیره تغییر دهید.

آنها می گویند شما نباید کتاب را با پوشش خود قضاوت کنید.

شاید من سطحی هستم، اما یک کتاب را با پوشش آن قضاوت می کنم. و من معتقد هستم که من تنها نیستم.

طراحی پوشش کتاب بخش مهمی از تلاش بازاریابی شماست. شما می توانید کلمات متداول ترین، اصطلاحا و خوشمزه ای که تا کنون در لغت نامه ی انسانی متصل شده اند، بچرخانید، اما اگر جلد کتاب شما به نظر می رسد مانند ساعت فتوشاپ آماتور، هیچ کس آن را نخواهد برد.

در حال حاضر مشخص شده است که من سطحی هستم، بنابراین جای تعجب نیست که زمانی که من به طور تصادفی یک کتاب زشت پیدا کردم خجالت می کشم. یکی از دلایل این امر این است که منجر به نگهداری یک کتاب زشت در کتابفروشی می شود، زیرا به طور معمول توسط مرورگرهای کتابفروشی همکاران برای انجام چنین قحطی قضاوت می شود.

نگرانی دیگر این است که مرورگر آنلاین به خوبی وحشت زده بی رحم است. یک سوم از فروش کتاب ها کتاب های الکترونیکی است. در حالی که در کلیک روی یک پوشش کتاب زشت آنلاین هیچ شرم آور نیست، هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا هر کسی می تواند باشد. با توجه به اطلاعاتی که برای توجه ما رقابت می کنند، مرورگرهای ما از نکات بصری برای از بین بردن محصولات پایین تر استفاده می کنند. اگر کتاب خود را به شیوه ای جذاب نپردازید، در معرض خطر غرق شدن در دریا هستید.

طراحی به دو دلیل مهم است: این چیزی است که مردم می توانند کتاب خود را در کتاب فروشی انتخاب کنند یا روی مرورگر اینترنتی آنلاین کلیک کنند.

طراحی همچنین به داستان شما کمک می کند.

جلد کتاب با موفقیت طراحی شده،دید کلی از کتاب شما را انتقال می دهد، بدون آنکه تمام آن را دور بزند، نشانه ها را نشانه می اندازد و خوانندگان را به راستی بازتاب کتاب و خواندن تحریک می کند.

بیایید نگاهی بیندازیم و از 50 جلد کتاب جذاب یاد بگیریم.

  1. برای ایجاد تمرکز از فضای سفید استفاده کنید

پوشش کلاسیک و خیره کننده طراحی شده توسط امیلی ماهون با تصاویری از ری مریمورا. توجه کنید که چگونه فضای سفید برای جلب توجه به عنوان، ثروت ملل استفاده می شود.

در این جلد از هلن یونتوس، طراح جعبه های سفید را برای تقلید از ظاهر استریل چراغ های بیمارستان قرار داده است. همچنین به طور استراتژیک، پزشک را در پوشش قرار می دهد تا کتاب را جهانیتر کند.

فضای بیرون: فضای سفید به این معنی نیست که کل پوشش باید کاملا کم باشد. این می تواند به عنوان یک دستگاه برای تمرکز خواننده استفاده شود

 
  • 2- استفاده از عکاسی برای لمس حرفه ای

یک ترکیب خوب باقی مانده در زندگی روزمره. جیسون رامیرز، طراح گرافیک شیرین، رسیده از تصاویر تصویری برای ایجاد یک جلد کتاب قانع کننده برای یک داستان در مورد سال های اولیه نویسنده معروف کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز، استفاده می کند.

با استفاده از دو تصویر درختان در مراحل مختلف زندگی، ویبکه ایلووود داستان داستان تغییری را نشان می دهد که موضوع شعر این کتاب است.

3- قبل از شروع طراحی، لحن را تنظیم کنید

توکیو در پا از لحن رنگارنگ و کارتونی برای بیان غرور غنی استفاده می کند. مرورگرها می دانند که تصاویری از دست کشیده در این خاطرات گرافیکی داشته باشند.

تاج + خون برابر با فتنه بالاترین نوع است. این پوشش جزئیات ندارد، اما این ایده را در اختیار شما قرار می دهد که شما در نقش قدرت، تعلیق و حق امتیاز هستید.

از این پوشش روشن است که این کتاب درباره اختلال وسواسی اجباری است. چیزی در مورد استفاده دقیق از رنگ و خطوط تقریبا کاملا ردیف وجود دارد.

Takeaway: تن پوشش باید مطابق با تن کتاب شما باشد. مخاطبان خود را با ارائه یک طرح پوشش خنده دار با محتوای مضحک خیانت نکنید. این باعث می شود خواننده شما را به عنوان یک نویسنده بی اعتبار کند.

4 - یک جلد کتاب 3 بعدی

این تصویر پرتوی بازنشانی شده توسط کارلو جیوانی برای سفر جول ورن به مرکز زمین به صورت هوشمندانه از لایه های مختلف پوسته زمین پخش می شود.

استودیوی تصویر ایتالیایی Bomboland با استفاده از استفاده فوق العاده از لایه بندی برای ایجاد جنبش، جلد کتاب جزیره گنج را اصلاح کرد.

الفبای شعله همچنین از زیبایی زیبایی کاغذی برای افزودن عمق و علاقه استفاده می کند.

پوشش این کتاب به سادگی یک عکس از تصاویر دست کشیده بر روی برگ کاغذ شل است. چشم انداز و موقعیت تصاویر و متن این پوشش را از روی صفحه نمایش می دهد.

خروج: بدون نیاز به مسکن با پوشش خود وجود ندارد. اضافه کردن ابعاد می تواند تغییر ایجاد کند

  1. روایت خود را به طرح پوشش خود اضافه کنید

با نگاهی به پوشش این کتاب، خواننده بلافاصله در این دنیای پر جنب و جوش و مهاجری ویتنامی، ولز، مشغول به کار است. این پوشش باعث می شود شما در مورد دنیا که در آن زندگی می کنید تعجب کنید.

تصویر پوشش این کتاب نشان می دهد آنتاگونیست به آرامی غرق می شود، که نشان می دهد تلاش او برای پیدا کردن زندگی است.

در این جلد که به تازگی توسط طراح تام لنارتوویچ تصور می شود، احساس بدبختی وجود دارد. نوک حرف A به یک فویل کوسه تبدیل می شود و استفاده از شیب آبی به خاکستری به طور کامل نماد عمق آب است.

Takeaway: داستان شما شروع می شود به محض اینکه خواننده کتاب را برداشت و به جلد نگاه می کند. مطالعات نشان می دهد که تنها هشت ثانیه برای متقاعد کردن خواننده به شانس بر روی کتاب خود دارید. آن را حساب کنید

  1. طراحی باید حتی به عنوان یک تصویر کوچک نیز معنی داشته باشد

سادگی این پوشش، نامزد مناسب برای یک تصویر بند انگشتی است. این ترد است و به راحتی حتی در نیمی از اندازه آن قابل فهم است.

با وجود اینکه تایپوگرافی برای اندازه گیری های کوچکتر به اندازه کافی کوچک است، گروهی از گمانهزنی یک تصویر کوچک را به تصویر می کشد، زیرا این پازل درگیر نیاز انسان به حل ما است. این خواننده میخواهد کلیک کند تا ببیند پازل چه میگوید.

حتی اگر شما با داستان دراکولا آشنا نباشید، چیزی درباره این تصویر گردن زن وجود دارد. این به عنوان یک تصویر کوچک به نظر می رسد و متن کاملا موقعیتی دارد.

این پوشش به ویژه به عنوان یک ریز عکس کار می کند، زیرا با استفاده هوشمندانه از کتاب هایی که دندان ها را نمایان می کند، به نظر می رسد.

Takeaway: با توجه به تعداد روزافزون کتابها در بازار، مهمتر از همه، ایجاد پوششی است که به نظر می رسد در فرم کوچک ریز کوچک به نظر می رسد. طراحی خود را در اندازه های مختلف تست کنید تا ببینید آیا پوشش شما حساس است در حالی که مرورگرها در حال جستجو در اینترنت هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

نویسنده :  دیزاینو دیزاینو
  • این مطلب پسندیدم: ۱
  • انتشار این مطلب:

میزان رضایت مندی از این سفارش : از 3 رای ثبت شده

نظرات ثبت شده