محافظت از ایده طراحان

محافظت از ایده طراحان

محافظت از ایده طراحان

    • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    • ساعت : ۰۵:۰۰
    • تعداد نظرها : 0
    • تعداد بازدید : ۵۹۰
  • این مطلب پسندیدم: ۰
  • انتشار این مطلب:
با سلام به دوستداران دیزاینو
 
طراحان عزیز برای جلوگیری از کپی برداری باید تمامی طرح های خود را که روی کاغذ آورده اند یک نسخه از آن را نگهداری نمایند و یا حتما یک اتود از آن را روی کاغذ کشیده و با خود نگهداری نمایند ، تا یک نسخه زمانی که با مشکل مواجه می شوند داشته باشند .
در کشور ما در مورد این قضایا به صورت جدی عمل نمی شود ولی در کشورهای دیگر این روش نگهداری اتودهای طراحی در دادگاه های قضایی  میتواند بسیار حائز اهمیت باشد . اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توانیم به دو کمپانی ترونکی ( trunki ) و کمپانی کیدی (kiddee ) اشاره کنیم .
در سال ۲۰۱۳ میلادی کمپانی کیدی از کمپانی ترونکی شکایت کرد که البته در این پرونده شکست خورد . هردوی این شرکتها در زمینه تولید کیفها و کوله پشتی هایی هستند برای کودکان که در تم حیوانات طراحی میکنند . این شکایت که از طرف کمپانی کیدی به دلیل کپی برداری طرح علیه شرکت ترونکی آغاز شد ۳ سال به طول انجامید که در آخر رای به نفع کمپانی ترونکی اعلام شد .
درست است که کمپانی کیدی در این زمینه شکست خورد ولی راب لائو مدیر طراح این کمپانی می گوید : هیچ وقت از کار خود حتی اگر شکست خوردید پشیمان و ناامید نشوید و تمام تمرکز خود را برای این بگذارید که ایده های طراحی گرافیک خود را محکمتر حفظ نمایید . با این حال از درمیون گذاشتن ایده خود نیز نباید غافل شوید و بترسید چون زمانی ایده به حد ایده آل خود میرسد که شما نظرات دیگران را نیز برای خود ذخیره نمایید .
در کشورهای دیگر برای نگهداری ایده ها از قرارداد NDA استفاده می کنند که با توجه به این قرار داد  کار طراحان برای نگهداری طراحی های خود آسانتر می شود . البته این را هم باید توجه داشت به عنوان مثال در کشور انگلستان طراح وقتی طرحی را انجام میدهد آن طرح با توجه به اسنادی که در بالا ذکر شد می تواند ۱۰ سال مورد حمایت قرار گیرد و  طراح گرافیک ( گرافیست ) حتی بعد ۱۰ سال با نوشتن قرارداد NDA می تواند آن طرح را به مدت ۲۵ سال دیگر مورد حمایت قرار دهد .
راه دیگر طراحان و گرافیست ها در این کشورها این است که به جز قرار داد و جمع آوری آثار می توانند طرح های خود را در سایت های معتبر ثبت نمایند که این اتفاق هم می تواند  آنها را در دادگاههای قضایی یاری نماید . اکنون طرح های این دو کمپانی را در تصاویر زیر میتوانید ببینید :
۱- کیف دستی ساخته شده توسط trunki :
۲-طرح کپی شده توسط کمپانی kiddee

طراحی گرافیک آنلاین و چاپ دیزاینو

برچسب ها :

نویسنده :  دیزاینو دیزاینو
  • این مطلب پسندیدم: ۰
  • انتشار این مطلب:

میزان رضایت مندی از این سفارش : از 3 رای ثبت شده

نظرات ثبت شده